Villkor


BESTÄLLNING, BETALNING, FRAKT & RETURNERING.

KÖPVILLKOR PRIVATPERSON MINST 18 ÅR

 

1.1 BETALNING & FRAKT FÖR PRIVATKONSUMENTER
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.


BETALNINGSALTERNATIVEN
1.1.1 Betalning mot faktura - Payson Faktura
Om PaysonFaktura 
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. 

Ni kan även välja delbetalning när ni väljer fakturabetalning. 
Ni erbjuds att delbetala köpesummor över 300 kr, och ni väljer själva att betala över en period av 3, 6 eller 12 månader. För större summor erbjuds även 24 månader. Delbetalningen aviseras via vanlig post månatligen. Uppläggningsavgift, aviavgift och ränta framgår vid köptillfället.

Information om ångerrätt 
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden samt fakturakostnaden.

Information om pantsättning 
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

 

1.1.2 Kortbetalning
Våra samarbetspartners för dessa transaktioner är Payson och PayPal.
Två företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Payson Kort: VISA / MasterCard
PayPal Kort: VISA / MasterCard / American Express / Discover

Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

 

Så här fungerar det:
När du har valt att betala med kort kommer du till en säker betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyll i fäten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

 

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista (American Express 4 siffror) siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. American Express motsvarighet kallas CSC. Andra benämningar på marknaden som används är s äkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

 

Var hittar jag koden på kortet?
På Visa, MasterCard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Om du använder American Express är koden fyrsiffrig och finns på kortets framsida.

 

Varför måste säkerhetskod anges?
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.
Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

 

Verified By Visa
Verified by Visa är Visas benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp.

Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.

 

MasterCard SecureCode
Mastercard SecureCode är Mastercards benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.

 

1.1.3 Betalning via Internetbank
Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

 

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

 

1.1.4 Betalning med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

www.payson.se

1.1.5 Betala med PayPal
www.paypal.com

1.1.6 Betala via Bankgiro

Du kan även betala direkt till vårt bankgiro, förskottsbetalning.
Det tar normalt ett par bankdagar innan vi ser din betalning och dina varor skickas efter bekräftad betalning.
Efter bekräftad betalning skickas ett mail om betalning mottagen.
Betalning måste inkomma inom 7 bankdagar från beställning för att igelberg.se ska kunna hålla inne din beställning. Efter 7 bankdagar utan inkommen betalning makuleras din order.
Vårt bankgironummer är: 184-1410

1.1.7 Betala via Swish
Du måste ha appen "Swish" i din smartphone och vara ansluten via din bank.
Du anger Swishnummer 123 616 10 46 för att göra din betalning.
Ange ditt ordernummer i meddelanderutan!
Efter bekräftad betalning skickas ett mail om betalning mottagen.
Betalning måste inkomma inom 7 dagar från beställning för att igelberg.se ska kunna hålla inne din beställning. Efter 7 dagar utan inkommen betalning makuleras din order.

 

FRAKT

Leveranser inom Sverige, till Danmark och Finland
Frakten ingår normalt sett i alla beställningar. Undantag kan förekomma.
Varorna skickas med PostNord AB.
Ordervärde över 2000:- SEK skickas som rekommenderat.
Ej uthämtat REK debiteras kunden vid återbetalning/returhantering.

Leveranser till Norge
Ingen leverans till Norge i dagsläget. Här kommer förhoppningsvis snart en lösning.

 

LEVERANSTIDER
Leveranser inom Sverige:
Leveranstiderna ligger på 1-3 vardagar, längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång mm.

 

Leveranser till Danmark och Finland:
Leveranstiderna ligger på ca 3-7 vardagar.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång mm.

 

FÖRETAGSINFORMATION
igelberg Luleå AB
Box 50116
97323 LULEÅ
SVERIGE

Bankgiro: 184-1410

Org.nr: 556932-5862
Momsreg.nr: SE556932586201

E-post: kund@igelberg.se

 

1.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

igelberg.se levererar till privatpersoner, företag, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska, danska och finska marknaden.

Åldersgräns för beställningar:
Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

 

PRISER
Priserna på våra varor anges i svenska kronor, SEK. Som standard visas priserna inklusive moms. Eventuell faktureringsavgift visas alltid inklusive moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 25%.
Fraktkostnad ingår som standard  i alla beställningar till Sverige, Danmark och Finland. Undantag kan förekomma och kunden kontaktas i dessa fall innan frakt sker.

PRISGARANTI
Hittar du en identisk vara hos en konkurrent till lägre pris så matchar igelberg.se detta pris och dessutom med ytterligare rabatt!
Villkor:
* Det måste vara en svensk butik, webshop eller fysisk butik, och du måste skicka en länk till det erbjudande du hittat.
* Varan måste finnas i lager för leverans hos konkurrenten och finnas i det ordinarie utbudet.
* Det gäller både extrapris och ordinarie pris.
* Varan måste även finnas i lager  på igelberg.se
​​​​​​​* Priset ska vara inklusive eventuella ytterligare kostnader.

Har du hittat ett herrsmycke till lägre pris än hos igelberg.se så mailar du länken till kund@igelberg.se
Du får svar inom 48 timmar med besked om Ditt nya pris. Sen är det bara att handla!
Dessutom gäller PRISGARANTI i 30 dagar efter ditt köp!
Har du köpt en smycke hos igelberg.se och hittar samma vara hos en konkurrent till lägre pris än du betalat hos igelberg.se så får du tillbaka mellanskillnad + extra rabatt i form av en värdekod.
Samma villkor gäller både före och efter köp.


KUND-/PERSONUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

 

LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde.

 

LEVERANS

Leveranssätt
Din beställning skickas som A-brev, Postpaket eller som Rekommenderat.
Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan då spåra paket på PostNord´s hemsida.
Ett vanligt A-brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.


LEVERANSTID
De produkter som finns i lager skickas samma dag eller senast nästkommande vardag dagen efter att ordern kommit in och/eller blivit betald. De produkter vi EJ har i lager finns ej heller att beställa i shopen. Reservation för felaktigheter i lagersaldo eller annan typ av felaktighet.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.


AVBESTÄLLNING
Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat ordern till dig.


TRANSPORTSKADADE VAROR
Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (PostNord, Schenker, DHL eller liknande).
Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.


ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL
Alla varor du beställt är igelberg.se egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.


REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi ett avsett kuvert med betalt porto. För retur av felbeställning av kunden står kunden för returportot.
Bra att veta är även att du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Vid reklamation skall kund kontakta igelberg.se och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.
EU:s gemensamma tvistlösningssida; ec.europa.eu/odr

ÅNGERRÄTT & RETURER
Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall man kontakta igelberg.se. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).


Returadressen är:

igelberg Luleå AB
Box 50116
97323 LULEÅ

Skriv ut returformuläret som finns nedan och fyll i de uppgifter som behövs.

GARANTI
Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare.  Privatkonsumenter har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt inom 6 månader från inköpsdatum.

FORCE MAJEUR
Händelse utanför igelberg.se kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att igelberg.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT
igelberg.se förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått eller visar sig ha brister i kvaliteten, har igelberg.se rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

COOKIES
igelberg.se använder cookies.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på igelberg.se krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.

Betalning igelberg
Frakt igelberg
Retur igelberg
Payson logo
PayPal Logo