logga igelberg.se för tryck

Villkor


BESTÄLLNING, BETALNING, FRAKT & RETURNERING.

KÖPVILLKOR PRIVATPERSON MINST 18 ÅR

 

1.1 BETALNING & FRAKT FÖR PRIVATKONSUMENTER
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.


BETALNINGSALTERNATIVEN
1.1.1 Betalning mot faktura - Payson Faktura
Om PaysonFaktura 
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. 

Ni kan även välja delbetalning när ni väljer fakturabetalning. 
Ni erbjuds att delbetala köpesummor över 300 kr, och ni väljer själva att betala över en period av 3, 6 eller 12 månader. För större summor erbjuds även 24 månader. Delbetalningen aviseras via vanlig post månatligen. Uppläggningsavgift, aviavgift och ränta framgår vid köptillfället.

Information om ångerrätt 
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden samt fakturakostnaden.

Information om pantsättning 
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

 

1.1.2 Kortbetalning
Våra samarbetspartners för dessa transaktioner är Payson och PayPal.
Två företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Payson Kort: VISA / MasterCard
PayPal Kort: VISA / MasterCard / American Express / Discover

Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

 

Så här fungerar det:
När du har valt att betala med kort kommer du till en säker betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyll i fäten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

 

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista (American Express 4 siffror) siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. American Express motsvarighet kallas CSC. Andra benämningar på marknaden som används är s äkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

 

Var hittar jag koden på kortet?
På Visa, MasterCard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Om du använder American Express är koden fyrsiffrig och finns på kortets framsida.

 

Varför måste säkerhetskod anges?
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.
Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

 

Verified By Visa
Verified by Visa är Visas benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp.

Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.

 

MasterCard SecureCode
Mastercard SecureCode är Mastercards benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.

 

1.1.3 Betalning via Internetbank
Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

 

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

 

1.1.4 Betalning med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

www.payson.se

1.1.5 Betala med PayPal
www.paypal.com

1.1.6 Betala via Bankgiro

Du kan även betala direkt till vårt bankgiro, förskottsbetalning.
Det tar normalt ett par bankdagar innan vi ser din betalning och dina varor skickas efter bekräftad betalning.
Efter bekräftad betalning skickas ett mail om betalning mottagen.
Betalning måste inkomma inom 7 bankdagar från beställning för att igelberg.se ska kunna hålla inne din beställning. Efter 7 bankdagar utan inkommen betalning makuleras din order.
Vårt bankgironummer är: 473-1618

1.1.7 Betala via Swish
Du måste ha appen "Swish" i din smartphone och vara ansluten via din bank.
Du anger Swishnummer 123 203 85 52 för att göra din betalning.Mottagare Lars Eriksson
Ange ditt ordernummer i meddelanderutan!
Efter bekräftad betalning skickas ett mail om betalning mottagen.
Betalning måste inkomma inom 7 dagar från beställning för att igelberg.se ska kunna hålla inne din beställning. Efter 7 dagar utan inkommen betalning makuleras din order.

 

FRAKT

Leveranser inom Sverige, till Danmark och Finland
Frakten ingår normalt sett i alla beställningar. Undantag kan förekomma.
Varorna skickas med PostNord AB.
Ordervärde över 2000:- SEK skickas som rekommenderat.
Ej uthämtat REK debiteras kunden vid återbetalning/returhantering.

Leveranser till Norge
Ingen leverans till Norge i dagsläget. Här kommer förhoppningsvis snart en lösning.

 

LEVERANSTIDER
Leveranser inom Sverige:
Leveranstiderna ligger på 1-3 vardagar, längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång mm.

 

Leveranser till Danmark och Finland:
Leveranstiderna ligger på ca 3-7 vardagar.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång mm.

 

FÖRETAGSINFORMATION
Firma Lars Eriksson
Ervestorp 15
59034 Tjällmo
SVERIGE

Bankgiro: 473-1618

Org.nr: 620610-1096
Momsreg.nr: SE6206101096

E-post: kund@igelberg.se

 

1.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

igelberg.se levererar till privatpersoner, företag, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska, danska och finska marknaden.

Åldersgräns för beställningar:
Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

GDPR
1 PARTER
Följande personuppgiftsbiträdesavtal är en bilaga till Hemsida24:s allmänna villkor och utgör ett bindande avtal mellan Hemsida24 AB, org. nr. 556783-7595 ("Personuppgiftsbiträde") å ena sidan, och användare och/eller köpare av Hemsida24:s tjänster ("Personuppgiftsansvarig"), å andra sidan (gemensamt benämnda ”Parterna”).
2 DEFINITIONER
Behandling av personuppgifter
Åtgärder som vidtas i fråga om personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte, t.ex. insamling, registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, inhämtande eller användning.
Personuppgiftsansvarig
Den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter.
Personuppgiftsbiträde
Den som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning.
Tredje land
En stat som inte ingår i Europeiska unionen eller är ansluten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Tjänsten
Det publiceringssystem för hemsidor, genom vilket Personuppgiftsansvarig bygger sin egen hemsida som sedan lagras och driftas på Personuppgiftsbiträdets webbserver ("Tjänsten").
3 SYFTE
Syftet med detta avtal är att tillse att Personuppgiftsbiträdets behandling av personuppgifterna för Personuppgiftsansvariges räkning sker i enlighet med dataskyddsförordningens (2018:218) krav och enligt vad som överenskommits i detta avtal.
Typen av personuppgifter och vilka kategorier av registrerade som behandlas är sådana som normalt behandlas inom ramen för den verksamhet som Personuppgiftsansvarig bedriver genom Tjänsten. Om Personuppgiftsansvarig behandlar andra kategorier av registrerade eller personuppgifter ska Personuppgiftsbiträdet upplysas särskilt om detta.
4 INSTRUKTIONER
Personuppgiftsbiträdet får endast behandla den Personuppgiftsansvariges personuppgifter i syfte att tillhandahålla Tjänsten. Utöver detta får Personuppgiftsbiträdet endast behandla den Personuppgiftsansvariges personuppgifter i enlighet med den Personuppgiftsansvariges instruktioner. På begäran från Personuppgiftsbiträdet ska sådana instruktioner vara skriftliga.
5 PERSONUPPGIFTSBITRÄDETS ÅTAGANDEN 
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att tillämpa gällande svensk lagstiftning vid personuppgiftsbehandlingen.
Personuppgiftsbiträdet får inte överföra personuppgifterna till tredje land om adekvat skyddsnivå i mottagarlandet ej kan säkerställas eller om särskilda garantier saknas för att uppgifterna och de registrerades rättigheter skyddas.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att endast lämna ut personuppgifterna till de inom sin egen organisation som behöver tillgång till uppgifterna för att kunna utföra sina arbetsuppgifter och som är bundna av sekretessavtal.
Personuppgiftsbiträdet får inte lämna ut personuppgifterna eller annan information om personuppgiftsbehandlingen till tredje man annat än efter Personuppgiftsansvariges i förväg lämnade skriftliga samtycke, med undantag för när sådant utlämnande kan krävas enligt lag.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att bistå Personuppgiftsansvarig i dennes uppfyllande av sina förpliktelse i egenskap av personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsbiträdet äger rätt till skälig ersättning för sådant bistånd.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att, inom skälig tid efter begäran, tillhanda dokumentation för att möjliggöra och bidra till granskningar, oavsett om dessa granskningar inletts av Personuppgiftsansvarig eller tredje part. Under inga omständigheter medför detta åtagande en rätt för Personuppgiftsansvarig att bereda sig tillgång till Personuppgiftsbiträdets lokaler, servrar eller på annat sätt få direkt tillgång till information som tillhör, eller annars behandlas av, Personuppgiftsbiträdet. Om Personuppgiftsbiträdets uppfyllande av sina åtaganden enligt detta stycke medför en icke obetydlig arbetsinsats äger Personuppgiftsbiträdet rätt till skälig ersättning för nedlagd arbetstid och andra kostnader.
För det fall myndighet eller annan tredje man begär ut information från Personuppgiftsbiträdet som rör personuppgiftsbehandlingen ska Personuppgiftsbiträdet utan dröjsmål vidarebefordra sådan framställan till Personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsbiträdet ska vid behov assistera Personuppgiftsansvarig med att ta fram information som begärts av tredje man.
6 ANLITANDE AV UNDERBITRÄDEN
Personuppgiftsbiträdet får anlita en eller flera underleverantörer (”Underbiträden”) för behandling av Personuppgifter, utan att inhämta särskilt tillstånd från Personuppgiftsansvarig i det enskilda fallet. Detta gäller dock bara under förutsättning att Personuppgiftsbiträdet ingår ett skriftligt underbiträdesavtal med Underbiträdet i fråga, som medför att Underbiträdet har minst motsvarande skyldigheter som Personuppgiftsbiträdet har enligt detta avtal. Personuppgiftsbiträdet får ge Underbiträdet rätt att i sin tur anlita tredje part, under förutsättning att det sker på samma sätt och med samma skyldigheter som framgår av detta avtal.
Personuppgiftsbiträdet är fullt ansvarig gentemot Personuppgiftsansvarig för Underbiträdens skyldigheter i fråga om behandling av Personuppgifter, enligt detta avtal.
Personuppgiftsbiträdet ska skriftligen informera Personuppgiftsansvarig innan ett nytt Underbiträde anlitas för behandling av Personuppgifter. Personuppgiftsansvarig ska ha rätt att invända mot att ett nytt Underbiträde behandlar Personuppgifter, om det finns godtagbara skäl för detta och Personuppgiftsansvarig meddelar Personuppgiftsbiträdet inom två veckor från att Personuppgiftsbiträdet informerade Personuppgiftsansvarig.
7 SÄKERHET
Personuppgiftsbiträdet ska vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna. Personuppgiftsansvarig är införstådd med Personuppgiftsbiträdets vidtagna säkerhetsåtgärder och åtar sig att särskilt underrätta Personuppgiftsbiträdet om eventuellt känslig data behandlas som kan kräva ytterligare åtgärd. Personuppgiftsbiträdet äger alltid rätt att vägra behandling av personuppgifter som kan kräva ytterligare säkerhetsåtgärder.
Personuppgiftsbiträdet intygar att dennes verksamhet i alla delar sköts på ett sätt som säkerställer efterlevnad av dataskyddsförordningens (2018:218) krav på adekvat säkerhetsnivå. Personuppgiftsbiträdet åtar sig att följa myndighetsbeslut gällande säkerhetsåtgärder för personuppgiftshanteringen.
Personuppgiftsbiträdet ska skyndsamt informera Personuppgiftsansvarig vid upptäckt av eller misstanke om personuppgiftsincident.
8 RÄTTELSE OCH RADERING AV PERSONUPPGIFTER 
Personuppgiftsansvarig kan själv rätta de flesta felaktiga eller ofullständiga personuppgifter i Tjänsten. I de fall detta inte är möjligt ska Personuppgiftsbiträdet hjälpa till med rättningen efter att Personuppgiftsansvarig meddelat detta skriftligen till Personuppgiftsbiträdet.
Efter det att Personuppgiftsansvarig skriftligen begärt radering av personuppgifter får Personuppgiftsbiträdet endast behandla personuppgifterna som ett led i raderingsprocessen.
Vid avtalets upphörande ska Personuppgiftsbiträdet, på begäran av Personuppgiftsansvarig, återlämna personuppgifterna. Personuppgiftsbiträdet får vid avtalets upphörande endast behandla personuppgifterna som ett led i raderingsprocessen.
9 AVTALSTID
Detta avtal gäller från och med ingången av Hemsida24:s allmänna villkor, dock tidigast 25 maj 2018, och till och med upphörandet av detsamma eller tills dess att behandlingen av Personuppgiftsansvariges personuppgifter upphört.
10 FORCE MAJEURE
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan ("befriande omständighet") och omständigheten förhindrar, eller avsevärt försvårar fullgörandet i rätt tid därav och part inte kunnat råda över omständigheten. Såsom befriande omständighet ska anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, åsknedslag, brand, översvämning, störningar i transporter, telekommunikationer eller strömförsörjning, eller för fel eller försening av leverans av varor eller tjänster av leverantör på grund av ovan angiven omständighet.
11 MEDDELANDEN
Meddelanden enligt detta Avtal skickas av Personuppgiftsbiträdet i första hand till den av Personuppgiftsansvarig angivna e-postadressen. Personuppgiftsansvarig är därför skyldig att se till att e-postadressen och övriga kontaktuppgifter alltid är korrekta och uppdaterade.
12 ANSVARSBEGRÄNSNING
Personuppgiftsbiträdets ansvar enligt detta avtal ska under alla omständigheter alltid vara begränsat till ett belopp motsvarande den av Personuppgiftsansvarig erlagda avgiften från det att avtalsbrottet skriftligt meddelats Personuppgiftsbiträdet tills dess att bristen åtgärdats eller innevarande avtalsperiod avslutats. Krav som överstiger detta belopp kan inte av Personuppgiftsansvarig göras gällande mot Personuppgiftsbiträdet. Denna begränsning ska gälla även om andra garantier eller avhjälpanden enligt detta avtal inte uppfyller sitt syfte.
13 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG
Svensk rätt ska vara tillämplig på avtalet. Tvister i anledning av avtalet ska slutligt avgöras av svensk allmän domstol med Halmstad tingsrätt som första instans.

Behandling av personuppgifter
Åtgärder som vidtas i fråga om personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte, t.ex. insamling, registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, inhämtande eller användning.
Personuppgiftsansvarig
Den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter.
Personuppgiftsbiträde
Den som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning.
Tredje land
En stat som inte ingår i Europeiska unionen eller är ansluten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Tjänsten
Det publiceringssystem för hemsidor, genom vilket Personuppgiftsansvarig bygger sin egen hemsida som sedan lagras och driftas på Personuppgiftsbiträdets webbserver ("Tjänsten").
3 SYFTE
Syftet med detta avtal är att tillse att Personuppgiftsbiträdets behandling av personuppgifterna för Personuppgiftsansvariges räkning sker i enlighet med personuppgiftslagens (1998:204) krav och enligt vad som överenskommits i detta avtal.
Typen av personuppgifter och vilka kategorier av registrerade som behandlas är sådana som normalt behandlas inom ramen för den verksamhet som Personuppgiftsansvarig bedriver genom Tjänsten. Om Personuppgiftsansvarig behandlar andra kategorier av registrerade eller personuppgifter ska Personuppgiftsbiträdet upplysas särskilt om detta.
4 INSTRUKTIONER
Personuppgiftsbiträdet får endast behandla den Personuppgiftsansvariges personuppgifter i syfte att tillhandahålla Tjänsten. Utöver detta får Personuppgiftsbiträdet endast behandla den Personuppgiftsansvariges personuppgifter i enlighet med den Personuppgiftsansvariges instruktioner. På begäran från Personuppgiftsbiträdet ska sådana instruktioner vara skriftliga.
5 PERSONUPPGIFTSBITRÄDETS ÅTAGANDEN 
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att tillämpa gällande svensk lagstiftning vid personuppgiftsbehandlingen.
Personuppgiftsbiträdet får inte överföra personuppgifterna till tredje land om adekvat skyddsnivå i mottagarlandet ej kan säkerställas eller om särskilda garantier saknas för att uppgifterna och de registrerades rättigheter skyddas.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att endast lämna ut personuppgifterna till de inom sin egen organisation som behöver tillgång till uppgifterna för att kunna utföra sina arbetsuppgifter och som är bundna av sekretessavtal.
Personuppgiftsbiträdet får inte lämna ut personuppgifterna eller annan information om personuppgiftsbehandlingen till tredje man annat än efter Personuppgiftsansvariges i förväg lämnade skriftliga samtycke, med undantag för när sådant utlämnande kan krävas enligt lag.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att bistå Personuppgiftsansvarig i dennes uppfyllande av sina förpliktelse i egenskap av personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsbiträdet äger rätt till skälig ersättning för sådant bistånd.
Personuppgiftsbiträdet åtar sig att, inom skälig tid efter begäran, tillhanda dokumentation för att möjliggöra och bidra till granskningar, oavsett om dessa granskningar inletts av Personuppgiftsansvarig eller tredje part. Under inga omständigheter medför detta åtagande en rätt för Personuppgiftsansvarig att bereda sig tillgång till Personuppgiftsbiträdets lokaler, servrar eller på annat sätt få direkt tillgång till information som tillhör, eller annars behandlas av, Personuppgiftsbiträdet. Om Personuppgiftsbiträdets uppfyllande av sina åtaganden enligt detta stycke medför en icke obetydlig arbetsinsats äger Personuppgiftsbiträdet rätt till skälig ersättning för nedlagd arbetstid och andra kostnader.
För det fall myndighet eller annan tredje man begär ut information från Personuppgiftsbiträdet som rör personuppgiftsbehandlingen ska Personuppgiftsbiträdet utan dröjsmål vidarebefordra sådan framställan till Personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsbiträdet ska vid behov assistera Personuppgiftsansvarig med att ta fram information som begärts av tredje man.
6 ANLITANDE AV UNDERBITRÄDEN
Personuppgiftsbiträdet får anlita en eller flera underleverantörer (”Underbiträden”) för behandling av Personuppgifter, utan att inhämta särskilt tillstånd från Personuppgiftsansvarig i det enskilda fallet. Detta gäller dock bara under förutsättning att Personuppgiftsbiträdet ingår ett skriftligt underbiträdesavtal med Underbiträdet i fråga, som medför att Underbiträdet har minst motsvarande skyldigheter som Personuppgiftsbiträdet har enligt detta avtal. Personuppgiftsbiträdet får ge Underbiträdet rätt att i sin tur anlita tredje part, under förutsättning att det sker på samma sätt och med samma skyldigheter som framgår av detta avtal.
Personuppgiftsbiträdet är fullt ansvarig gentemot Personuppgiftsansvarig för Underbiträdens skyldigheter i fråga om behandling av Personuppgifter, enligt detta avtal.
Personuppgiftsbiträdet ska skriftligen informera Personuppgiftsansvarig innan ett nytt Underbiträde anlitas för behandling av Personuppgifter. Personuppgiftsansvarig ska ha rätt att invända mot att ett nytt Underbiträde behandlar Personuppgifter, om det finns godtagbara skäl för detta och Personuppgiftsansvarig meddelar Personuppgiftsbiträdet inom två veckor från att Personuppgiftsbiträdet informerade Personuppgiftsansvarig.
7 SÄKERHET
Personuppgiftsbiträdet ska vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna. Personuppgiftsansvarig är införstådd med Personuppgiftsbiträdets vidtagna säkerhetsåtgärder och åtar sig att särskilt underrätta Personuppgiftsbiträdet om eventuellt känslig data behandlas som kan kräva ytterligare åtgärd. Personuppgiftsbiträdet äger alltid rätt att vägra behandling av personuppgifter som kan kräva ytterligare säkerhetsåtgärder.
Personuppgiftsbiträdet intygar att dennes verksamhet i alla delar sköts på ett sätt som säkerställer efterlevnad av personuppgiftslagens krav på adekvat säkerhetsnivå. Personuppgiftsbiträdet åtar sig att följa myndighetsbeslut gällande säkerhetsåtgärder för personuppgiftshanteringen.
Personuppgiftsbiträdet ska skyndsamt informera Personuppgiftsansvarig vid upptäckt av eller misstanke om personuppgiftsincident.
8 RÄTTELSE OCH RADERING AV PERSONUPPGIFTER 
Personuppgiftsansvarig kan själv rätta de flesta felaktiga eller ofullständiga personuppgifter i Tjänsten. I de fall detta inte är möjligt ska Personuppgiftsbiträdet hjälpa till med rättningen efter att Personuppgiftsansvarig meddelat detta skriftligen till Personuppgiftsbiträdet.
Efter det att Personuppgiftsansvarig skriftligen begärt radering av personuppgifter får Personuppgiftsbiträdet endast behandla personuppgifterna som ett led i raderingsprocessen.
Vid avtalets upphörande ska Personuppgiftsbiträdet, på begäran av Personuppgiftsansvarig, återlämna personuppgifterna. Personuppgiftsbiträdet får vid avtalets upphörande endast behandla personuppgifterna som ett led i raderingsprocessen.
9 AVTALSTID
Detta avtal gäller från och med ingången av Hemsida24:s allmänna villkor, dock tidigast 25 maj 2018, och till och med upphörandet av detsamma eller tills dess att behandlingen av Personuppgiftsansvariges personuppgifter upphört.
10 FORCE MAJEURE
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan ("befriande omständighet") och omständigheten förhindrar, eller avsevärt försvårar fullgörandet i rätt tid därav och part inte kunnat råda över omständigheten. Såsom befriande omständighet ska anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, åsknedslag, brand, översvämning, störningar i transporter, telekommunikationer eller strömförsörjning, eller för fel eller försening av leverans av varor eller tjänster av leverantör på grund av ovan angiven omständighet.
11 MEDDELANDEN
Meddelanden enligt detta Avtal skickas av Personuppgiftsbiträdet i första hand till den av Personuppgiftsansvarig angivna e-postadressen. Personuppgiftsansvarig är därför skyldig att se till att e-postadressen och övriga kontaktuppgifter alltid är korrekta och uppdaterade.
12 ANSVARSBEGRÄNSNING
Personuppgiftsbiträdets ansvar enligt detta avtal ska under alla omständigheter alltid vara begränsat till ett belopp motsvarande den av Personuppgiftsansvarig erlagda avgiften från det att avtalsbrottet skriftligt meddelats Personuppgiftsbiträdet tills dess att bristen åtgärdats eller innevarande avtalsperiod avslutats. Krav som överstiger detta belopp kan inte av Personuppgiftsansvarig göras gällande mot Personuppgiftsbiträdet. Denna begränsning ska gälla även om andra garantier eller avhjälpanden enligt detta avtal inte uppfyller sitt syfte.
13 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG
Svensk rätt ska vara tillämplig på avtalet. Tvister i anledning av avtalet ska slutligt avgöras av svensk allmän domstol med Halmstad tingsrätt som första instans.

 

PRISER
Priserna på våra varor anges i svenska kronor, SEK. Som standard visas priserna inklusive moms. Eventuell faktureringsavgift visas alltid inklusive moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 25%.
Fraktkostnad ingår som standard  i alla beställningar till Sverige, Danmark och Finland. Undantag kan förekomma och kunden kontaktas i dessa fall innan frakt sker.

PRISGARANTI
Hittar du en identisk vara hos en konkurrent till lägre pris så matchar igelberg.se detta pris och dessutom med ytterligare rabatt!
Villkor:
* Det måste vara en svensk butik, webshop eller fysisk butik, och du måste skicka en länk till det erbjudande du hittat.
* Varan måste finnas i lager för leverans hos konkurrenten och finnas i det ordinarie utbudet.
* Det gäller både extrapris och ordinarie pris.
* Varan måste även finnas i lager  på igelberg.se
* Priset ska vara inklusive eventuella ytterligare kostnader.

Har du hittat ett herrsmycke till lägre pris än hos igelberg.se så mailar du länken till kund@igelberg.se
Du får svar inom 48 timmar med besked om Ditt nya pris. Sen är det bara att handla!
Dessutom gäller PRISGARANTI i 30 dagar efter ditt köp!
Har du köpt en smycke hos igelberg.se och hittar samma vara hos en konkurrent till lägre pris än du betalat hos igelberg.se så får du tillbaka mellanskillnad + extra rabatt i form av en värdekod.
Samma villkor gäller både före och efter köp.


KUND-/PERSONUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

 

LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde.

 

LEVERANS

Leveranssätt
Din beställning skickas som A-brev, Postpaket eller som Rekommenderat.
Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan då spåra paket på PostNord´s hemsida.
Ett vanligt A-brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.


LEVERANSTID
De produkter som finns i lager skickas samma dag eller senast nästkommande vardag dagen efter att ordern kommit in och/eller blivit betald. De produkter vi EJ har i lager finns ej heller att beställa i shopen. Reservation för felaktigheter i lagersaldo eller annan typ av felaktighet.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.


AVBESTÄLLNING
Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat ordern till dig.


TRANSPORTSKADADE VAROR
Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (PostNord, Schenker, DHL eller liknande).
Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.


ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL
Alla varor du beställt är igelberg.se egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.


REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi ett avsett kuvert med betalt porto. För retur av felbeställning av kunden står kunden för returportot.
Bra att veta är även att du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Vid reklamation skall kund kontakta igelberg.se och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.
EU:s gemensamma tvistlösningssida; ec.europa.eu/odr

ÅNGERRÄTT & RETURER
Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall man kontakta igelberg.se. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).


Returadressen är:
Lars Eriksson
Igelberg.se
Ervestorp 15
59034 Tjällmo

Skriv ut returformuläret som finns nedan och fyll i de uppgifter som behövs.

GARANTI
Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare.  Privatkonsumenter har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt inom 6 månader från inköpsdatum.

FORCE MAJEUR
Händelse utanför igelberg.se kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att igelberg.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT
igelberg.se förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått eller visar sig ha brister i kvaliteten, har igelberg.se rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

COOKIES
igelberg.se använder cookies.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på igelberg.se krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.

Betalning igelberg
Frakt igelberg
Retur igelberg
Payson logo
PayPal Logo